Tisztelt Kollégák!
A nemzetközi kutatások szerint a felsőoktatási intézmények sikere elsősorban az oktatóknak köszönhető. Ahhoz hogy az intézmények jobban tudják támogatni az oktatóikat, fontos megismerni az oktatók jóllétének, munkakörülményeinek és eredményességének jellemzőit, hátterét. Kérdőívünkben hat ország (Magyarország, Szlovákia, Ukrajna, Szerbia, Románia és Kenya) felsőoktatásában dolgozó oktatók válaszai segítségével szeretnénk feltárni ezeket a problémaköröket. Nagyon fontosak számunkra az Önök válaszai, hiszen tapasztalataik nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy reális képet alkothassunk a felsőoktatók helyzetéről, munkájáról. A válaszadás anonim és önkéntes! A kutatás megfelel a tudományetikai követelményeknek, s engedélyezett a Debreceni Egyetem Nevelés- és Művelődéstudományi Programjának Etikai Bizottsága által. Az anonim, nem beazonosítható adatokat szigorúan bizalmasan kezeljük, azt harmadik fél számára nem adjuk át, a válaszokat csak statisztikai elemzésekre használjuk fel. Válaszaikat és segítségüket nagyon köszönjük!
A Felsőoktatási Kutató és Fejlesztő Központ (CHERD-H) kutatói
2Oktatói munka jellemzői
2.3
2.4Melyik képzési területen dolgozik/kutat (azt a területet jelölje meg, ami leginkább jellemzi munkáját)?
2.5
2.6Milyen tudományos fokozattal rendelkezik?
2.7
2.8Mi a jelenlegi beosztása a felsőoktatási intézményben?
2.9
2.10
Betölt-e vezetői funkciót? (Több válasz is jelölhető!)
Csökkentse a kiválasztott opciók számát (maximum 0 válasz lehetséges).
2.11
Mennyire tartja feladatának az alábbi tevékenységeket?
3Oktatói eredményesség, stressz- és erőforrások
Kérjük, jelölje a megfelelő számértéket: Az elmúlt négy évben...
Teljes mértékben elégedett
A következő kérdésekben az oktatói munkához kapcsolódó nehézségeket és erőforrásokat szeretnénk feltérképezni.
Kérjük, értékelje, hogy mennyire jellemzik oktatói munkáját az alábbi állítások?
A továbbiakban arra a szervezeti szintre vonatkozóan fogalmazunk meg állításokat, ami leginkább meghatározza oktatói munkáját (tanszék, intézet, kar, vagy akár egész intézmény).
Mennyire ért egyet az alábbi állításokkal?
3.27Jók a munkakörülményei (pl. hely, fény, zaj, hőmérséklet stb.).
3.29Nem zavarják meg gyakran a munkavégzésben (irodájában, teremben, laborban stb.).
3.30Elegendő oktatási létesítmény (tanterem, terem, labor stb.) áll a rendelkezésére.
3.41Hány órát dolgozik egy átlagos héten? (Ha több munkahelye is van, akkor a főállású munkahelyén végzett feladatával kapcsolatos munkaórákat számolja össze!)
Egyáltalán nincs rá esély
Nem tudom eldönteni
Milyen gyakran fordultak elő Önnel oktatói munkája során az alábbi esetek? Kérjük, az intézményi vezetőkre és kollégákra gondoljon!
A következő állításokkal a munka-magánélet egyensúlyára vonatkozóan teszünk fel kérdéseket. Mennyire ért egyet az alábbi állításokkal?
4Felsőoktatás-pedagógiai kérdések
Most a hallgatókkal kapcsolatos tapasztalatairól érdeklődünk. Milyen gyakran fordult elő az elmúlt szorgalmi időszakban, hogy...
4.6… segítette egy hallgató TDK, tehetséggondozó programbeli, szakkollégiumi vagy doktori felkészülését?
Most az oktatókollégákkal kapcsolatos tapasztalatairól érdeklődünk. Milyen gyakran fordult elő az elmúlt szorgalmi időszakban, hogy….
4.8… segítette egy oktatótársa doktori, habilitációs, pályázati felkészülését?
A következő kérdések a tanításhoz kapcsolódó munkájára fókuszálnak. Kérem, értékelje az állításokat, aszerint, hogy mennyire jellemző az Ön oktató munkájára!
Teljes mértékben jellemző
4.17Sokféle módszert használok (előadás, magyarázat, vita, hallgatói prezentáció stb.).
4.23Olyan feladatokat adok a hallgatóknak, amelyek fejlesztik a különböző készségeiket (kritikai gondolkodás, probléma-megoldás, kommunikáció stb.).
Mennyire jellemző Önre, hogy részt vesz az alábbi tevékenységekben?
Teljes mértékben jellemző
4.35A képzésbe újonnan érkezők tanulásának, beilleszkedésének segítése, mentorálás.
Oktat-e hallgatót a következő kiemelt figyelmet igénylő hallgatói csoportokhoz tartozók közül?
4.37Fogyatékossággal élő (pl. látás-, hallás, mozgássérült, tanulási zavar, autizmus stb.).
4.38Hátrányos helyzetű (pl. rossz anyagi helyzetű).
4.39Nemzeti/etnikai kisebbséghez/többséghez (kisebbségi intézmény esetén) tartozó.
Támogatja-e az intézmény az oktatókat a fenti kiemelt figyelmet igénylő hallgatók oktatásában a következő lehetőségek biztosításával?
4.42Esélyegyenlőségre, diverzitásra, inkluzív oktatásra való felkészítés, képzés
Helyesnek tartja-e alkalmazni a következőket a fenti kiemelt figyelmet igénylő hallgatók oktatása során?
4.44Előadásról hangfelvétel készítésének engedélyezése.
4.45Tananyag írásos formátumú elérhetővé tétele.
4.46Hallgatói projektek, beadandók határidejének kitolása.
4.47Alternatív teljesítési mód lehetőségének engedélyezése.
4.48Vizsgán hosszabb felkészülési idő biztosítása.
4.49Az elírások, a helytelen központozás és a hibás nyelvtan engedélyezése a teszteken a tanuló megbüntetése nélkül.
4.50Egy lektor segítségnyújtásának engedélyezése a helyesírás és központozás javításában.
4.51Írásbeli beszámolón írást segítő segédeszköz (pl: számítógép) alkalmazásának biztosítása.
4.52Írásbeli beszámoló helyettesítése szóbeli beszámolóval.
4.53Szóbeli beszámoló helyettesítése írásbeli beszámolóval.
Milyen gyakran használ digitális eszközöket (pl. tablet, mobiltelefon, laptop, projektor, interaktív tábla) jelenléti oktatás közben?
Egyáltalán nem használ digitális eszközt
Minden alkalommal használ
Nem releváns
5Oktatók jólléte és egészsége
A következő kérdésekkel az oktatók jóllétét és egészségét térképezzük fel. Gondoljon az elmúlt pár hétre! Milyen gyakran érezte magát...
Milyen gyakran érzi az alábbiakat a munkája során?
Évente néhányszor vagy ritkábban
5.15Fáradtnak érzem magam, amikor reggel felkelek, és egy újabb munkanappal kell szembenéznem.
5.20Reggel, amikor felkelek, van kedvem dolgozni.
5.28Van-e állandó krónikus betegsége, egészségügyi problémája vagy fogyatékossága?
Milyen gyakran végzett testmozgást az elmúlt 7 napban?
Csak azokat a testmozgásokat tüntesse fel, amelyek legalább 10 percig tartottak. Intenzívnek az olyan testmozgásokat nevezzük, amik jelentősen fokozzák a lihegést, növelik a pulzusszámot, amiktől fél-egy óra alatt elfárad (ha nem szokott hozzá az évek során).
Az elmúlt hét napban hány napon végzett intenzív fizikai mozgást (nagy súlyok emelése, ásás, kocogás-futás, izzasztó kerékpározás)?
5.30
5.31
Az elmúlt hét napban hány napon végzett mérsékelt erősségű testmozgást (pl. séta)?
5.32
5.33
Mennyi időt töltött gyaloglással az elmúlt 7 nap során? Ide sorolható a háztartásban járkálás, gyalogos közlekedés, kirándulás és minden gyaloglás, ami legalább 10 percig tartott.
5.34
5.35
Naponta mennyi időt ült az elmúlt 7 napban?
5.36
5.37
Hetente háromszor vagy többször
Hetente háromszor vagy többször
5.39Milyen gyakran vett részt az elmúlt tanévben egyetemi/főiskolai sportrendezvényen, programon, eseményen?
Hetente háromszor vagy többször
5.40Milyen gyakran vett részt testi, lelki, szellemi felfrissülést célzó, intézmény által szervezett egyéb programokon?
Milyen gyakran fordult elő az elmúlt egy évben, hogy…
Egyáltalán nem stresszeli
Nagyon súlyos stresszhelyzetet jelent
Kérjük jelölje a skálán, mennyire ért egyet az egyes kijelentésekkel!
Teljes mértékben egyetért
6Intézményi kultúra és mobilitás
A következő kérdésekkel az intézményi kultúrára kérdezünk rá. Arra az intézményi szintre gondoljon, ami leginkább meghatározza a munkavégzését (tanszék, intézet, kar vagy akár maga az egész intézmény)!
6.19Vett-e már részt oktatói / kutatói mobilitási programban?
Mennyiben motiválták az alábbi tényezők, amikor oktatói / kutatói mobilitásra jelentkezett?
6.27Hazai képzések, szakirányok bővítése, modernizációja.
7Kultúrafogyasztási szokások
A következő kérdések a kulturális fogyasztás jellemzőit vizsgálják. Az utóbbi egy évben hány alkalommal volt …?
7.17műemlékek, történelmi emlékhelyek, helyszínek látogatásán
7.29szórakozóhelyen (pl. diszkó, zenés műsoros klub, kávézó)
7.31
Mi az a legfőbb indok, amiért az utóbbi egy évben Ön nem volt vagy nem volt gyakrabban a felsorolt kulturális programokon (akár jelenléti formában, akár online).
Elegendő alkalommal voltam
7.36irodalmi napok, felolvasó est
7.41műemlékek, történelmi emlékhelyek, helyszínek látogatásán
7.42művelődési, közösségi házban
7.43népzenei, világzenei koncerten
7.47színházi, stand-up comedy előadáson
7.48szórakozóhelyen (pl. diszkó, zenés műsoros klub, kávézó)
7.49
Mennyire ért egyet az alábbi állításokkal?
Teljes mértékben egyetért
7.50Egy kulturális program akkor jó, ha elgondolkodtat, ha emlékezetes.
7.51Egy kulturális program akkor jó, ha könnyed, szórakoztat, kikapcsol.
8Szociokulturális és demográfiai háttér
8.1Melyik állítással tudná magát a legjobban jellemezni?
8.2Milyen gyakran szokott imádkozni, meditálni?
Évente egyszer, nagy ünnepeken
Nem válaszolok
8.3Milyen gyakran gyakorolja a vallását közösségben, templomban, imaházban?
8.4Jelenleg milyen vallásfelekezethez tartozik?
8.5
8.6Mi az Ön állandó lakhelyének országa?
8.7
8.8Nemzeti/etnikai hovatartozás szempontjából minek vallja magát elsősorban?
8.9
8.10Nemzeti/etnikai hovatartozás szempontjából minek vallja magát másodsorban?
8.11
8.12Mi az Ön állandó lakhelye?
8.13Milyen messze van egymástól az otthona és a munkahelye?
8.14Mi az Ön családi állapota?
Amennyiben van, hány gyermeke van a különböző korcsoportokban?
8.16
8.17
8.18
8.19
8.20
8.21Milyennek tartja az anyagi helyzetét az országban élő átlagos családokhoz képest?
8.22Milyen jelenleg saját anyagi helyzete?
Köszönjük szépen a válaszadást!